Irsko má zeleno-modré srdce

Můj 14 denní pobyt v Irsku se uskutečnil před 10 lety, mám však pocit, že vzpomínky na něj téměř nevybledly.

Nedokáži říct, co to způsobilo. Možná to byla krásná příroda, neuvěřitelný klid či příjemní lidé, kteří vytvářeli kolem každého návštěvníka tohoto krásného ostrova atmosféru domova.

Od Irska jsem očekávala ledasco, ale to že nám nadělí 10 dnů nádherného slunečného počasí, tak to jsem opravdu nečekala. O Irském počasí kolují různé zvěsti, vtipy a říká se, že je to nejčastější téma rozhovorů v této krajině. Nás téměř každé ráno vítalo sluníčko a věta paní domácí, u které jsme část pobytu bydleli: What a nice day, isn`t it? A nedalo se jí odpovědět opravdu nic jiného než, že je to dnes opravdu nádherný den. Její zpěvná irská angličtina nám pokaždé vykouzlila úsměv na tváři. Bylo tak krásně, že jsme si dokonce museli koupit opalovací krém, aby nás sluníčko nespálilo a dokonce jsem si pořídila i nové letní tričko, protože oblečení, které jsem měla sebou nebylo pro takové vedro stavěné. Prostě jedno s prvních příjemných překvapení.

Dalším bylo ubytování. V Irsku je velice rozšířený typ bydlení na privátu. Tzv. Bed and Breakfest, což mohu osobně jedině doporučit. Obvykle ubytování poskytují manželské páry ve svém vlastním domě. Bydleli jsme ve 3 různých domech. Pokoje byli vždy čisté, pohodlné, zařízené s vytříbeným vkusem a poskytovali až neuvěřitelný pocit domova. Snídaně se podávala ve společenské části domu. Většinou jsme při této příležitosti nikoho nepotkali. Maximálně jednoho nebo dva další hosty. Většinou jsme však měli naprosté soukromí. Hostitelé byli vždy velice milí a vstřícní. I když jsme se jednou ubytovávali večer kolem 22:00 hod. a měli jsme již tak trochu výčitky, že je už docela pozdě, tak nám s úsměvem nabídli čaj a malé občerstvení, které jsme s díky odmítli, abychom je zbytečně neobtěžovali. I tak jsme po dlouhé cestě chtěli hlavně spát.

Rhododendron

Po bohaté irské snídani, která pozůstává z hub, fazolí, volského oka, opečené slaniny a malých párečků (někdy doplněných ještě irským „pudingem“ – bílý puding je kus jitrnice a černý je kus jelítka) jsme vyráželi za dobrodružstvím v podobě poznávání ostrova. Hlavně historických památek a nádherné přírody. Památek v Irsku najdete opravdu hodně, až nakonec zjistíte, že část jich musíte vynechat, protože všechny nemáte šanci stihnout. Každou chvíli totiž narazíte na nějaký krásný starobylý kostel, hřbitov nebo klášter. A všechno zde působí zvláštním mystickým dojmem a všude by se člověk opravdu rád podíval. Je dobré si tedy rezervovat dostatek času.

Ennis Friary
Ballycarbery Castle
Old Mellifont Abbey

Pořádná irská snídaně je opravdu důležitý základ do dne, protože kolem oběda není téměř žádná restaurace otevřená. Týká se to hlavně menších měst, za které já považuji vlastně skoro všechno kromě Dublinu :-)) Pokud je, tak je zde možné něco vypít, ale oběd zde nepodávají. První jídlo podávají až někdy po 16. hodině. Pokud máte štěstí, tak narazíte alespoň na pub, ve kterém mají v nabídce alespoň sendvič.

Velice zajímavým zážitkem je cestování autem. V Irsku je stejně jako v celé Velké Británii řízení na opačné straně auta jako u nás. Chtělo to tedy trochu času než jsme si zvykli na své nové pozice v autě. Já jako spolucestující jsem se najednou seděla na místě řidiče. Zajímavý pocit, po pár hodinách si člověk zvykne. Cesty byly často poměrně úzké, takže když se proti Vám řítí větší vozidlo, tak chtě/nechtě trochu ztrácíte nervy, ale všechno jsme přežili ve zdraví a to je to hlavní. Na cestách jsem pár krát bloudili kvůli horšímu značení, ale i to nebylo nepříjemné, protože za každým rohem nás čekalo něco nového, třeba v podobě nádherných koní nebo oveček.

Kůň (byl nádherný, ale víc o něm říct bohužel nedokáži)
Koníky

Všude kolem nás se míhala nádherná příroda v různých odstínech zelené a modré. O Irsku se říká, že je to zelený ostrov. Zelená je tedy barva s ostrovem neodmyslitelně spojena, ale pro mě k němu patří i modrá barva jezer a oblohy, kterou jsme měli možnost díky krásnému počasí obdivovat na našich cestách velice často.

Racek
Monasterboice

Co mě zaujalo nejvíc:

V Irsku je toho zajímavého spousta, ale na mě asi nevíc zapůsobila zvláštní atmosféra hrobky Newgrange. Newgrange je impozantní kruhová stavba. Spodní část tvoří balvany (tzv. Kerb stones) vysoké cca 60 cm, dlouhé 2-4 metry. Na většině z nich jsou vyryty znaky, kterých význam do dnešního dne nikdo nerozluštil. Jedná se o lokální kameny (dle odhadů z přibližně 10–30 km vzdálených míst). Zatím není jasné, jak lidé žijící před 5 200 dokázali tyto kameny přemísťovat na takové vzdálenosti. Stavba pokračuje kameny, o kterých se předpokládá, že jsou z oblasti vzdálené 80–100 km. Kameny mají bílou a černou barvu. Hrobka je nakonec pokryta vrstvami zeminy, kamenů a rašeliny. Kamenný vchod do hrobky byl dle výkladu jedním z mála, který byl zdoben na místě. Chodba je dlouhá 24 m, vrchní část je tvořená 17 plochými kameny, některé jsou téměř metr široké. Chodba ústí do křížové místnosti, strop je vytvořen z kamenů zapadajících do sebe bez použití spojiva. Spojení kamenů je ale ak dokonalé, že i když v Irsku často prší, nedostane se do hrobky ani kapka vody.

Newgrange

Velkou zajímavostí je, že otvorem nad vchodem hrobky proniká v den zimního slunovratu slunečný paprsek. Je to jediná chvíle, kdy do hrobky proniká sluneční světlo. V čase našeho pobytu byla organizována loterie, kdy 10 vylosovaných šťastlivců mohlo být přímím účastníkem tohoto pozoruhodného přírodního divadla.

V hrobce byly nalezeny zbytky kostí a popela, ale předpokládá se, že zde nebyly trvale a poté co duše zemřelých našli svůj klid (zřejmě díky působení slunečního paprsku v den slunovratu), byly přesunuty do menších hrobek.

Knowth
Balvany před Knowth

Pokud jste tedy milovníkem přírody a historie, je Irsko pro vás tou pravou destinací. Přeji Vám, aby jste na svých cestách měli taky tak krásné počasí jako my. Počítejte ale i s tím, že se může rázem změnit na typicky irské, mlhavé jako na této fotografii. Takže počítejte se vším a nechte se překvapit.

Krávy :) (Sherkin Island)

Autor: Simona Procklová | pondělí 10.10.2016 10:10 | karma článku: 15,38 | přečteno: 292x

Segovia

Dalším městem, kterému bych se v rámci svých cestovatelských vzpomínek dnes ráda věnovala je španělská Segovia.

15.1.2024 v 13:40 | Karma: 6,85 | Přečteno: 129x | Diskuse| Cestování

Valladolid

V zimě je to s výlety za poznáním trochu horší, tak jsem se rozhodla, že se budu vracet do dávnější minulosti a vzpomínat na svou skoro dvouměsíční cestu po Španělsku. Mé vzpomínky patří hlavně zajímavým městům plným historie.

12.1.2024 v 10:40 | Karma: 9,20 | Přečteno: 154x | Diskuse| Cestování

Kostel svatého Jakuba staršího v Boskovicích

Tento kostel jsem neměla plánu navštívit, ale jednoduše mě přitáhl svým vzhledem. I když se nachází na konci náměstí, tak je natolik výrazný, že jej nebylo možné přehlédnout. A protože já se ráda podívám do každého kostela, který

15.8.2023 v 9:38 | Karma: 12,44 | Přečteno: 186x | Diskuse| Fotoblogy

Zámek Kunštát a kostel sv. Stanislava

O víkendu jsme opět výletovali a tentokrát bylo naším cílem město Kunštát. Přidávám tak pár fotek k nakouknutí. Ostatní informace jsem čerpala z internetu.

14.8.2023 v 8:30 | Karma: 12,05 | Přečteno: 201x | Diskuse| Fotoblogy

Hrad Boskovice

Chtělo by se říct něco jako - pokud máte rádi pořádné procházky do kopce, tak navštivte hrad Boskovice. Ne, že by to byl nejhorší terén jaký jsem kdy vyšlapala, ale do kopce to rozhodně je a trochu si procvičíte svaly i srdíčko.

12.8.2023 v 10:32 | Karma: 14,66 | Přečteno: 317x | Diskuse| Fotoblogy

Hrad Bouzov - pohádkové místo na Moravě

Hrad Bouzov je považován za ten nejromantičtější z celého Česka. Musela jsem tomuto tvrzení dát zapravdu, jakmile jsem jej uviděla. Hrad vypadá opravdu velice neobvykle oproti všem, které jsem zatím měla možnost u nás vidět.

24.7.2023 v 8:42 | Karma: 16,21 | Přečteno: 322x | Diskuse| Cestování

Zámek Náměšť nad Oslavou

Tento víkend jsme navštívili moc hezké moravské městečko Náměšť nad Oslavou. Kromě města samotného, stojí za návštěvu hlavně místní renesanční zámek. A samozřejmě mám pár fotek k nahlédnutí a případné inspiraci na výlet.

17.7.2023 v 9:26 | Karma: 15,16 | Přečteno: 243x | Diskuse| Fotoblogy

Kostel sv. Markéty

Kousek od zámku v Jaroměřicích nad Rokytnou se nachází kostel sv. Markéty. Původně jsme do něj chtěli jenom nakouknout, ale nakonec jsme se nechali milými slečnami za pokladnou přemluvit i na prohlídku a rozhodně jsme nelitovali.

13.7.2023 v 9:11 | Karma: 15,88 | Přečteno: 230x | Diskuse| Fotoblogy

Znáte moravské Versailles?

Věřím, že většina lidí žijících na Vysočině odpoví na tuto otázku, že samozřejmě ano. A určitě i milovníci historie a kultury z celé Moravy tuto barokní památku a dominantu města Jaroměřic nad Rokytnou znají.

10.7.2023 v 9:03 | Karma: 9,40 | Přečteno: 176x | Diskuse| Pozvánky, akce

Obora Holedná obrazem

Do obory Holedná jsme se vydali hlavně proto, abychom se podívali, jak vyrostlo v únoru narozené puntíkaté prasátko. To se nám bohužel nechtělo vůbec ukázat. I když nás to trochu mrzelo, tak se našli i jiné motivy pro focení.

26.6.2023 v 7:01 | Karma: 12,41 | Přečteno: 215x | Diskuse| Fotoblogy

Krása (ne)obyčejného

Konečně se udělalo opravdu hezky a tak nám nic nebrání vyrážet do přírody. Já se vždy těším na procházky kolem nedalekého jezera, protože tam to prostě žije. Jak barvami tak zvířecím a hmyzím obyvatelstvem.

15.6.2023 v 14:50 | Karma: 9,31 | Přečteno: 96x | Diskuse| Fotoblogy

Simona Procklová

A mají i ty zahnutý zuby nahoru

Když se v únoru objevily na sociálních sítích první fotky miloučkého puntíkatého prasátka a jeho sourozenců, kteří se narodili v Oboře Holedná v Brně, bylo úplně jasné, že se na ně určitě musíme jít taky podívat.

12.6.2023 v 11:12 | Karma: 15,05 | Přečteno: 349x | Diskuse| Fotoblogy

Simona Procklová

I zabloudit může být objevné

Cílem naší cesty bylo pole fialových máků, které jsem si toužila vyfotit, ale protože jsme cestou špatně odbočili, tak jsme se nejednou ocitli na parkovišti, ze kterého jsem viděla bránu vedoucí k Benediktínskému opatství.

8.6.2023 v 8:02 | Karma: 14,75 | Přečteno: 247x | Diskuse| Fotoblogy

Fialová krása, která chutná

Sociální sítě se letos plní fotografiemi nádherných fialových máků a protože já už několik let patřím k vášnivým amatérským fotografům přírody, tak jsem si tuto krásu samozřejmě nemohla nechat ujít.

7.6.2023 v 9:42 | Karma: 10,94 | Přečteno: 221x | Diskuse| Fotoblogy

Krása přírody

Po zimě, která mi často přijde nekonečná, obracím vždy na jaře a v létě svou pozornost k přírodě a dívám se s okouzlením na to, jak se vše kolem nás probouzí k životu.

1.6.2023 v 14:07 | Karma: 11,19 | Přečteno: 163x | Diskuse| Fotoblogy

Simona Procklová

Petřínské růže lákají včelky i návštěvníky

Dnešní den byl jako stvořený k procházce a tak jsem jako milovnice kytek vybrala místo, které je v tomto období plné barev a vůní (Petřín). Pražská Eiffelovka i rozsáhlá zbírka růží láká pravidelně hlavně zahraniční turisty.

11.6.2019 v 16:52 | Karma: 9,93 | Přečteno: 232x | Diskuse| Fotoblogy

Simona Procklová

Krása ticha, kterou nejvíc oceníte po probdělé noci

Když jsme se před 3 lety dozvěděli, že se budeme muset vystěhovat z dlouhodobě pronajatého bytu, byla to pro nás opravdu nemilá zpráva. Za dlouhá léta na jednom místě jsme si totiž zvykli, byt jsme zútulnili dle svých možností

1.6.2019 v 12:57 | Karma: 12,58 | Přečteno: 385x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Hrnčířské slavnosti na zámku Nelahozeves

První letošní výlet do Dětenic nebyl úplně dle mých představ. Naštěstí se hned navazující víkend konaly hrnčířské slavnosti na zámku Nelahozeves a tam jsem si tak trochu zpravila chuť. I když zde nešlo v první řadě o jídlo.

22.4.2019 v 12:42 | Karma: 7,86 | Přečteno: 212x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Simona Procklová

Dětenická pranice o kus žvance

Nevím, jestli to tak taky máte, ale u mě první hezké dny vždy probudí nadšení pro plánování výletů. V minulém roce se v tomto smyslu nezadařilo. Plány sice byly, ale jak to tak bývá, tak člověk plánuje

21.4.2019 v 11:39 | Karma: 20,44 | Přečteno: 840x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Simona Procklová

I zadarmo toho můžete dostat hodně

V dnešní době toho člověk zadarmo moc nedostane. Za všechno se platí. Navíc je to všechno každým rokem stále dražší a dražší.

19.4.2019 v 18:40 | Karma: 11,40 | Přečteno: 444x | Diskuse| Pozvánky, akce
Baví mě psát. Ráda bych zkusila, zda mé texty budou někoho zajímat. Jednoduše, jestli to bude někdo číst. Jaké asi budou? Rozmanité, zábavné, k zamyšlení a snad s pozitivní odezvou od vás čtenárů...doufám :-))